tisdag 5 oktober 2010

Valpkurs 1 Hösten 2010, pass 6 Grupp A

Söndag 3 oktober kl. 10:00
Väder: helt ok, soligt och skönt.

Närvarande:
Amerikansk bulldogg, tikvalp
Shetland sheepdog, hanvalp
Rodeisan ridgeback, hanvalp
Cavalier king charles spaniel, hanvalp

Frånvarande var dvärgpudel/papillion med sjuk matte som får ta igen kursen efter jul.

Idag gick vi igenom Inkallning, avståndskontakt och en kontaktövning. Jag kommer dock inte ihåg vilken ordning men jag minns att jag kastade om dom. Nu beskriver jag de i den ordningen jag har på era papper som ni fått ut.

Först har vi inkallningen. Den här gången gick vi igenom en lekövning som man kan ha i rockärmen när hunden är lite för upptagen för att komma på inkallning. Vid såna tillfällen är det bättre att leka in hunden än att tjata ut inkallningssignalen så att den släcks ut.

Med avståndskontakt menar jag inte ögonkontakt utan bara att man kommunicerar med hunden och vet att den är med. Häråt är jättebra att använda sig av när man måste ha hunden lös för att den behöver få strosa eller springa av sig men man vet att inkallning stup i kvarten aldrig funkar. Då kan man helt enkelt nöja sig med att hunden hänger med och när man ska kalla in kan man använda sig av leken ovan eller på annat sätt leka in hunden. Om man har en inkallningssignal som fungerar, t.ex. en väl intränad visselsignal, så kan det vara bra att bara använda den ibland så att den fortsätter att vara lika effektiv. Och som jag sa på kursen så lär sig hundar snart att man kallar in de när det kommer något de inte ska springa fram till, och detta undviker man om man har alternativ till inkallningen just då.
Nu pratar jag självklart unghundstid och inte hela hundens liv.


Vi avslutade de praktiska övningarna med en kontaktövning där vi använder lek som belöning, precis som i ovanstående Inkallningsövning. Leksak eller lek med sig själv som leksak går lika bra. Vissa hundar älskar att springa med matte eller husse eller varför inte brottas? Då behöver man ingen leksak. Det är viktigt att man lär sig själv att det finns andra sätt att belöna hunden när man är ute så att man inte håller sig till endast koppelpromenader bara för att man har glömt godiset hemma.

När Grupp B hade anlänt var det åter dags för Hundspråk. Idag fick alla hundar leka tillsammans. Cavalieren och Sheltien var avvaktande och höll sig på varsin kant, medan resten av gänget blandade sig hejvilt. Bilder av detta finns på Facebook och även enstaka filmklipp. Några bilder kommer upp här på bloggen också, men alla får inte plats.


Idag på teorin gick jag igenom Förebyggande hälsovård. Jag gick igenom en lista på sånt man bör ha koll på på sin hund, t.ex. analsäckarna och munslemhinnor. Teorin avslutades med att jag genom att känna igenom alla valpar visade vad man ska ha koll på och hur man kan göra för att valpen inte ska tycka hanteringen är obehaglig. T.ex. fick mattar och hussar hålla en godis i höjd med mitt huvud så att jag kunde se hundens ögon ordentligt. Och när jag kollade på tandköttet fick de nagga på en godbit samtidigt. Sånt här måste övas iaf en gång i veckan så att hunden finner det lika behagligt även när den utvecklat sin kroppszon. Bli inte förvånade om er hund då undslipper något morr eller två och tänk på att då göra det ännu mer till hundens fördel att bli hanterad så att ni inte tappar hundens förtroende.


Jag vill ge en guldstjärna till…
Cavalierens matte för att hon ställer bra frågor under teorin och gör så att andra också vågar fråga.
Ridgebackens husse och matte som har lärt sig att ta saker med en nypa salt.
Ambullens matte och husse för att de är så bra på att samarbeta och kommunicera, det är alltid någon som förstått mina instruktioner så att ni tillsammans gör helt rätt.
Sheltiens matte för att hon inte ger upp när hunden gör det (redan innan något satt igång) utan kämpar för att få honom att förstå och hänga på. Du är bra på att verka motiverande på din hund!

Ett tips till…
Cavalierens matte: fortsätt att bygga vidare på den ”gratis” apporteringsträningen du fick i Generalen.
Ridgebackens familj: eftersom att ni har en hund som lätt tråkas ut av samma saker gång på gång så bygg upp eran belöningsbank också, det finns ju risk att även belöningarna snabbt blir omotiverande.
Ambullens matte & husse: för att få er hund att förstå att Häråt inte är en inkallning så belöna henne bara med klapp och smek när hon kommer in till er. Det är viktigt att den övningen förblir ett alternativ till Inkallning så att inte hunden lär sig att det är en annan inkallningssignal och skiter i även den när trotsåldern knackar på.
Sheltiens matte: när din hund tröttnar eller inte vill vara med, se till att du är den som blir hans trygghet, sätt dig ner med honom och klappa och lugna istället för att se honom springa till något annat och söka trygghet.


Vi ses den 10 oktober!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar