torsdag 7 oktober 2010

Den positiva relationen, näst sista passet

Torsdag 7 oktober kl. 18:30
Väder: Ösregn rent ut sagt.

Närvarande:
Shetland sheepdog, hanhund
Boxador, tik
Groodle (Golden retriever/Pudel), hanhund

Frånvarande var Staffetik p.g.a. löp, åter näst omgång; Pinschertik, Wheatenhane & Bordercollie/colliehanhund p.g.a. sjuk matte.

Idag tränade vi på att stanna kvar, växla tempo, höger runt (kontakt) och uppmärksamhetsljud samt slalom och ringhopp.

Jag hade utformat två banor av dessa övningar som helt enkelt gör det lite roligare för hunden.

Jag gick även igenom Stå kvar eftersom att jag märkte att Boxadortiken inte riktigt ville sitta på det genomvåta gräset.

Boxadortiken hade lite lättare att koncentrera sig idag när det var färre hundar och vissa övningar gick strålande bra. Att stanna kvar fungerade riktigt bra trots störningen från sheltihanen som uppmanade till lek.
Sheltihanen hade en underbar kontakt med sin matte nästan hela banorna igenom vilket var otroligt roligt att se. Hundens favorit var nog tempoväxlingen, där var han ordentligt med på noterna.
Blandrashanen var nyklippt och hade nog lite lättare att se husses ögon, iaf så såg jag nu lättare vilken underbar kontakt han gav sin husse. Uppmärksamhetsljudet fungerade ju hur bra som helst!

Nästa vecka ska sheltin kastreras och kommer därför ej närvara, men det verkar som om iaf jag kommer få nöjet att träffa honom framöver bl.a. på "skvallerkursen".

Vi ses den 14 oktober på sista passet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar