tisdag 6 juli 2010

Valpkurs Sommarspecial, tredje passet

5 juli 2010 kl. 18:30-20:30
Väder: strålande sol.

Närvarande idag var...
Schäfer, hanvalp
Dogo canario, hanvalp
Portugisisk vattenhund, tikvalp
Shetland sheepdog, hanvalp

samt Blandras (Chihuahua/Chinese crested powder puff), hanvalp, som har flyttat över från en tidigare Valpkurs.
Det är ju så att de som anmäler att de kommer vara frånvarande vissa pass hjälper jag gladeligen att ta igen det de missar, t.ex. genom att de får deltaga i en kommande kurs, eller genom enskild träning.

I o m den lilla blandrasvalpen tillkom idag en extra störning till den inledande följsamhets- och socialiseringövningen. En sak som man dock gärna glömmer, är att faktiskt belöna hunden när den är duktig. När valpen väljer att gå fint med husse eller matte utan att bry sig om de andra så måste man ju bekräfta att det är ett önskvärt beteende. Så tänk tillbaka på hur ni gjorde och fundera på om ni behöver uppmuntra hunden mer nästa gång.
Obs! Ta med er hundens bära-föremål till sista passet!

Dagens kontaktövning var en övning med två mål: dels att utveckla hundens sinne för när den kan ta kontakt genom att ändra situationen och göra motivationen synlig och dels att lära hunden att inte ta sånt man tappar genom att den själv får räkna ut att det lönar sig att "be om lov". Naturligtvis uppnås inte detta på en vecka utan inlärningen pågår hela hundens uppväxt (förklaringsperioden).

I inkallningen la vi idag till en låg grad av distraktion genom att vänta på att hunden distraherades innan vi kallade på den. Detta är fas 3 och även om vi går igenom den på den här kursen så är det inte säkert att någon av valparna faktiskt når denna nivå förrän om några månader. Och det är här man kan behöva "börja om ifrån" under trotsåldern.

Idag var det dags att tala om Chock hos hundar. Ett ämne som jag anser att alla valpägare bör ha vetskap om för att kunna hjälpa sin hund om hunden hamnar i chock och även för att kunna förebygga sådan, t.ex. som en av valpägarna frågade: genom att använda sig av Fyrverkeri-CD för att förebygga sådan rädsla. Chock övergår i latent chock som gör att hunden återupplever chocktillfället varje gång den utsätts för något som påminner om det den varit med om. T.ex. en hund som blir skrämd av en smällare går och är rädd för skott och fyrverkerier.

Vi tränade sedan lite följsamhet vid hundmöten. Den här övningen gick ut på att valpägarna skulle förstå att det är de som måste ha ögonen öppna efter vad deras hund ger för signaler vid ett hundmöte: är hunden rädd/osäker? eller kanske jätteglad? Hur hanterar man det?
Genom att lära känna sin hund kan man stötta hunden på rätt sätt - bekräfta hundens val av att t.ex. ta ut ett visst avstånd eller att gå långsamt förbi för att inte reta upp den mötande hunden. En hund som litar på att husse/matte förstår dess signaler och kan hantera situationen tar sällan på sig ansvaret själv (tar saken i egen tass).

När vi gick igenom Ligg fick deltagarna visa mig hur de gör för att få hunden att ligga, så att de genom mina observationer fick ett hum om på vilken nivå deras hund är. Precis som med sitt så går jag till stor del igenom ligg för att valpägarna ska få en bild av hur man lär hunden något nytt på bästa sätt: en sak i taget för att inte förvirra hunden, men gå snabbt framåt när det går bra. Och lägg märke till vad din hund uppfattar som signalen att t.ex. ligga.
Några av hundarna kunde Ligg riktigt bra, men inte på den signalen som husse/matte ville/trodde betydde ligg för hunden. De andra hundarna som aldrig tränats i Ligg tog det inte lång tid alls för att lägga sig första gången. Ett par glatt förvånade uttryck fick jag se även denan valpkurs.

Sedan var det dags för Hälsovård & Hantering. Jag gick igenom hur man kollar och vad som gäller för temp-tagning, ögon, öron, tänder mm. Jag tog även upp myten om nosen och varför man bör ha koll på hundens munslemhinnor och analsäckar.
Nästa pass ska ni ta med en t-shirt i valpens storlek! Är det någon som vill ha hjälp med kloklippning så ta med en klotång så tar vi det efter passet, detsamma gäller om någon vill ha hjälp att ta valpens temp så ta med en sådan mätare!

Sist men inte minst så gick vi igenom att Hälsa fint på människor. Jag förstår mer än väl att det inte är lika lätt som det låter och att vi inte hade helt realistiska situationer eftersom att ingen av mötespersonerna lockade på den mötande valpen. Men genom att ni fick lyckas och fick se målet ni har att uppnå med er träning så har ni något konkret att sträva efter. Och kom ihåg att det är inte bara er uppgift som hundägare utan t o m erat ansvar som valpens "föräldrar" att se till att allt sker på bästa sätt för er valp. Jag menar alltså att om ni t.ex. har problem med människor som vill gulla med er valp, bestäm er för 1) Vill min valp det eller är den reserverad av sig? 2) Hur vill jag att den mötande personen ska hälsa på min hund? Hundar som hoppar svarar ju bara på en invit det är alltså inte deras fel, om man då ser till att alla människor som vill hälsa på hunden gör det på hundens nivå så släcker man ut beteendet att hoppa eftersom att hunden aldrig får användning för det.

Jag vill ge en guldstjärna till...
  • Schäfern för att han använde sitt språk på ett sådant sätt att han inte skrämde den lilla nykomlingen, de blev ju faktiskt riktigt bra lekkamrater! Hans matte för att jag märker att hon har lyckats ta till sig i princip allt jag sagt till henne och för att hon (omedvetet?) lägger träningen på den nivå som passar hennes valp bäst.
  • Dogo canarion för att han gör sitt bästa för att uppmärksamma sin husse när husse inte lyssnar på hans språk - oftast genom att ta tag i kopplet (som vid hundmötena när han ville gå sakta). Hans husse för att han börjar inse sin hunds begränsningar och på vilken nivå man faktiskt kan lägga träningen (inga krav ska finnas på en valp eftersom att vi fortfarande förklarar för den vad det är vi vill).
  • De portugisiska vattenhunden för att hon inte hoppade alls och bet i kopplet det fanns inte! Hennes matte för att hon genom att observera sin hund helt klart snabbt lär sig hennes sätt att kommunicera och inte bara får mer tålamod själv utan även överför detta till sin hund.
  • Shetland sheepdogen för att han (undantaget sista teoriavsnittet) fokuserade på sin matte hela tiden och bland mycket annat utförde hundmötena med bravur. Hans matte för att hon öppnade sig mer den här gången och deltog i samtalen under teoriasvnitten och även under pauserna. Frågar man inget får man ingenting veta.
  • Blandrasen för att han var oerhört lyhörd för att vara i trotsåldern (hade matte gott godis tro?) och för att jag märker en enorm skillnad i hans språkliga bruk sen första gången jag träffade honom i samband med ett valpkalas. Hans matte för att hon tar till sig allt jag säger och för att hon ifrågasätter sig själv och sin nojjighet istället för att låta den ta överhanden.
Bra gjort allihopa!

En fråga: Hur har det gått med Bära-träningen? Kommentera gärna det här inlägget!

Tills vi ses igen; glöm inte att belöna när hunden är duktig, ta aldrig något för givet! Variera bara belöningen om ni tycker att ni börjar känna er som en godismaskin.

/Camilla

Ps. Om ni har facebook så sök på Freedom dogs bland sidor och "gilla" så finns där massor av info och uppdateringar bl.a.

1 kommentar:

  1. Hej! Givande och trevligt med dina inlägg från våra träffar. Det går
    mycket bra med övningarna när jag är hemma och det är lugnt. Det är
    förvånanasvärt hur snabbt hunden lär sig. Det verkar som att jag skulle
    kunna hålla på hur länge som helst med Alma. Hon älskar övningarna. Och
    "bära" går bra men det tangerar till att bli lek och kastande med det hon
    bär. Men det kanske bara är vad man kan förvänta på en så ung hund.
    Jag blev väldigt glad när du skrev om att du kunde hjälpa till med
    kloklippning. Jag tycker det är jättesvårt. Jag har lyckats klippa klorna
    lite grann. Jag är rädd att klippa för nära pulpan. Men Alma slingrar sig
    och jag får helt enkelt inte tag om tassen tillräckligt länge för att
    kunna klippa.

    Hälsningar Clary

    SvaraRadera